Direktlänk till inlägg 12 mars 2015

Äntligen är den här - VÅREN!

Av Lisa Lord - 12 mars 2015 20:14

Idag ska jag vara lite egoistisk och skriva om mig själv. Om vad jag har gjort denna underbara vårdag till ära.


Jag går NIU innebandy (Nationellt godkända utbildningar) och idag hade vi ett så kallat "praktik pass" på teorilektionen. Vi har pratat mycket om anaerob och aerob träning på sistonde och hur pulsen samt andningen ändras. Idag skulle vi undersöka hur våran puls ändrades vid olika löpsträckor. (Jag ska tillägga att detta är första gången jag använder pulsklocka).


Löpningen var följande;

1. 800m, ca 130 slag/minut

2. 1200m, ca 121-144 slag/minut (60-72%)

3. 800m, ca 144- 178 slag/minut (72-87%)

4. Intervall 60sek x 30sek (3ggr) 178-191 slag/minut (87-94%)

5. Intervall 15sek x 15sek (6ggr) 178-200 slag/miut (87-98%)


Detta är helt ointressant läsning för er men för mig är det viktigt att dokumentera detta på något sett. Om jag skulle lägga ut det på facebook, oj oj oj, då skulle det inte vara roligt för min del ;)


Det som jag tror ni tycker är mera intressant är att våren är här - och det med besked! Jag är överlyckling eftersom de soppar cykelvägarna så efter denna slask/is vintern kan man ta fram cykeln och cykla med vinden i håret. Man kan även ta fram löparskorna och tajtsen och ta en runda innan mörkret fallar. Man behöver inte trängas inne på gymmet och vänta på att få ett löpband utan man kan använda det som finns utomhus. Underbart!


Rosvalla var dagens destation och efter dessa löptest var jag bara tvugen att ta några kort så ni läsare kan bli lite avensjuka. Men som jag sade förra gången, zooma inte in eftersom bilderna inte är av bästa kvalite...


  Rosvalla A-plan med löparbanor och läktare i en solnedgång i Mars. Snart spelas det Div. 1 fotboll på denna gräsplan.


  Upploppet som jag som 15-åring sprang hem andra platser i både 60m, 400m och 800m i skolmästerskapet på Fokusskolan. Idag var det inte någon tävling med jag fick samma känsla som då, SPRING!


  Ett av Nyköpings "Twin Tower" med KonstGräsA (KGA) nedanför med fotbollsspelande ungdomar.


Rosvalla är ett sportmecka. Många olika sporter fläts samman under "ett och samma tak". Det är en plats man kan stå och studera i timmar. Ishockeyspelare omsluter fotbollsspelare som i sin tur omsluter innebandyn. Sedan komer friidrottarna och bågskyttarna. Även bowlingspelarna kommer och går från Rosvalla. En och annan bouleperson med sin väska full med putsade järnklot. Pingings, tennis och fäkning är några till sporter som har sitt fäste på Rosvalla. 9 sporter kan jag räkna till som alla är samlade på ett gigantisk sportmecka.


Dagens tips;

Gå ut och träna i detta underbara vårväder! Damma av löparskorna och ta fram löpratajtsen och ut och spring med er som korna får göra på vårsläppet! Utnjytta världens bästa gym när det är så underbart väder!

 
 
Ingen bild

Sofia

12 mars 2015 21:07

Ja visst är det härligt med våren! Jag har tagit två löparrundor hittils. Det var väldigt segt men känns bra att komma igång. Sen fick jag ont i halsen. Men jag hoppas på en runda till i helgen. Spännande det där med pulsklocka- hur ska man ligga om man har bra kondis? Kanske man skulle prova :-)

Lisa Lord

17 mars 2015 20:54

Vid bra kondition har man låg vilopuls (normalt 60-70 slag/minut) och Gunde Svan låg runt 30 salg/minut. Det beror lite på men om du joggar 4-5km i "normaltempo" (kanske 25 minuter) är det nog normalt med en puls på 150-160 slag/minut. Beror också på hur gammal man är ;)

Tack för den första kommentaren!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Lord - 4 maj 2015 20:28

Just nu ligger jag i min säng och lyssnar på matchen mellan AIK - Hammarby som skulle precis ha kommit igång av andra halvlek. Men pågrund av bengal eldar och rökelse som i sin tur utvecklades i ett brandalarm är matchen fortfarande inte igång. Vad ä...

Av Lisa Lord - 23 april 2015 21:15

Okej, vart ska man börja då? För nu var det verkligen evigheter sen jag skrev här. Ursäkt? Jag har ingen.   Det har hänt mycket både på hemma plan och borta plan. Det har hänt saker både i livet som idrottandet. Det finns så mycket att berätta me...

Av Lisa Lord - 5 april 2015 21:30

Okej, hur ska jag börja detta inlägg. Jag har så mycket att berätta utan mening.   Jag har ni blivit 17 år, vilket är en fin siffra och mitt tröj nummer i Harg, och fått pengar till ett par nya fotbollskor som fortfarande står på intersport och v...

Av Lisa Lord - 24 mars 2015 19:59

Nu var det ett tag sen jag satt framför datorn och hade tid att skriva på denna underbara blogg. Jag har ingen tid nu heller, egentligen.   Jag ska börja med att få rätt känsla på detta inlägg. Om de 150 personerna som dog idag i en flygkrasch öv...

Av Lisa Lord - 17 mars 2015 20:55

  Jag kanske bör döpa om denna blogg till 'NIU - Det ingen förstår'. Ännu en gång har vi ett prov som vi inte vad vad vi ska plugga på, vem som vi ska fråga eller vad provet egentligen handlar om. Jag vet att det handlar om pulsbaserad träning men ...

Ovido - Quiz & Flashcards